Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter... Historien utspiller seg i en nær og intens atmosfære, inne i et telt, ved hjelp av levende musikk, historiefortelling, clowning og skyggeteater. We come from far, far away er basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker. I stykkets handling følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av de ankommer Oslo S. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested. Handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vanskelige og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden. Forestillingens visjon: Med We come from far, far away har vi ønsket å skape en dialog om barn på flukt i form av en teaterforestilling. Rammen for denne produksjonen er lagt til den pågående krisen i Syria, men har som mål å si noe mer universelt om temaet. NIEs temakrets har omhandler ofte håp, overlevelse og livskraft, og i dette tilfellet har presentasjonskonteksten vært ekstra viktig med tanke på målgruppen. Nøkkelord for produksjonen er overlevelse, frykt, vennskap, adskillelse og en venns død.

Utøvere: Iva Moberg, Marina Popovic,Vaclav Kalivoda, Robert Orr
Regi: Alex Byrne, kunstnerisk samarbeid Kjell Moberg
Produsent: Iva Moberg
Lys: Simon Koci
Musikk: David Hlavac
Scenografi: Katerina Houskova
Tekniker: Jan Shanel

 

fra 10 år